90-luvun alussa tietokoneet eivät olleet
itsestäänselvyys perheissä. Vähitellen ne kuitenkin alkoivat yleistyä yhä
useammissa kotitalouksissa. Tähän päivään mennessä lähes kaikilla tuntuu olevan
tabletti, tietokone tai älypuhelin. Missään vaiheessa minulle ei kuitenkaan ole
opetettu koulussa näiden älylaitteiden käyttöä tai niiden hyödyntämistä. Vaikka
meillä oli yläkoulussa ja lukiossa uutta tekniikkaa kuten dokumenttikamerat ja
pari älytaulua, tuntui, että sitä ei osattu hyödyntää. Pääsimme hyvällä
tuurilla kerran kuukaudessa tietokoneelle tekemään tehtäviä, ja siihen se
sitten jäikin.
H. Pönkä kertoo blogikirjoituksessaan siitä, kuinka
vuonna 2005 asetetut OPH:n TVT-kehittämissuunnitelman tavoitteet pätevät yhä
tänäkin päivänä, eli kehitystä koulutuksessa tieto- ja viestintätekniikan
hyödyntämisessä ei ole juurikaan tapahtunut. Tämä on harmillista, sillä
välineet olisivat valmiina, mutta ehkä opettajat eivät ole kykeneviä käyttämään
niitä. Niin kuin Pönkä mainitsee, nykyajan tieto- ja viestintätekniikan
välineitä sanotaan Suomessa tulevaisuuden välineiksi, eikä tajuta, että ne ovat
nyt tällä hetkellä tarjolla.
Myös tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena
työvälineenä –kurssin luennoilla keskusteltiin koulujen oppimisympäristöstä. Valitettavasti
useissa kouluissa teknologian hyödyntäminen on kovin alhaisella tasolla, sillä
koulut ja opettajat eivät tunnu pysyvän mukana teknologian kehityksessä.
Oppimistilanteesta saataisiin varmasti kiinnostavampi hyödyntämällä enemmän
esimerkiksi tabletteja, ja päivittämällä muutenkin oppimisympäristö
”nykyaikaan”. Ehkä lähiaikoina sähköinen oppimateriaali syrjäyttäisi kokonaan
oppikirjat.
Tämän kurssin myötä itselleni on tullut yllätyksenä
eri sovellusten ja internetin laajuus ja hyötymahdollisuudet. Aiemmin minulla
ei ollut tietoakaan wikistä tai edmodosta. Olen yllättynyt siitä, miten
monikäyttöinen internet on verrattuna siihen, miten vähän itse olen sitä tähän
asti osannut hyödyntää. Internetin ja teknologian hyödyntämisessä kouluissa ja
oppimisessa onkin paljon kehittämistä, ja luulen, että se voisi tuoda
koulumaailmalle paljon uusia ulottuvuuksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti